A-laget: Årets andra hemmamatch.
2016-05-05

Målilla GoIF gästar Näshult. Matchupptakten är lite trevande med långa bollar över mittfältet men det dröjer inte förrän vi får lite ordning och mer börjar spela än sparka fotboll. I den 16:e minuten kan vi ta ledningen när Målillas målvakt boxar ut en hörna rakt till Oliver Andersson som med ett distinkt skott förpassar lädret i mål. Härefter spelar vi en riktigt bra fotboll när vi gång på gång tråcklar oss igenom, eller nästan igenom, Målillas försvarslinje. Efter bortdömt offsidemål kommer utdelningen i 21:a minuten när Bobby Nelson elegant nickar in Viktor Lindgrens finfina inlägg. Detta mål föregås av ett kortpassningsspel som vi sällan sett maken till (annat än på TV-burken). Efter detta mål släpper vi av på intensiteten och passningsspelet blir sämre. Trots det skapar vi några hyggliga chanser, tex är Erik Källqvist i bra läge men får ej träff på bollen. I 31:a minuten kommer 3-0, återigen genom Bobbys pannben och det känns helt lugnt. Några minuter senare har Målilla sin bästa målchans när en nick dimper ned i överkant av ribban.

Andra halvlek blir betydligt sämre än den första. Målilla fortsätter att slå långbollar som vårt försvar enkelt tar undan. Vårt eget spel går lite på kryckor och vi slår också en hel del långbollar. I 59:e minuten kommer matchens delikatess när Oliver snabbt rinner igenom på högerkanten och synnerligen snyggt chippar/lobbar bollen över en maktlös målvakt och vi leder med 4-0. Sista spiken i kistan slår Viktor Lindgren in via en frispark där målvakten inte kan vara helt nöjd med sitt ingripande.

Summering: en helt rättvis seger. Vår målman Christoffer Hearn har en synnerligen lugn eftermiddag utan behöva göra ett enda kvalificerat ingripande under hela matchen. Lite extra beröm till vår backlinje som icke fallerade en enda gång. Också ett extra beröm till mittfältet som matchen igenom såg till att mata bollar framåt likaväl som man täckte ytor bakåt och avslutningsvis extra beröm till våra två producerande forwards. Vän av ordning inser därmed att hela laget får extra beröm och det skall man ha efter matcher som denna.

1-0 16 min Oliver Andersson
2-0 21 min Bobby Nelson