A-laget: Hemmaplan igen...
2016-06-12

Redan från matchminut ett visar eftermiddagens gäster, IF Stjärnan, att topplaceringen i tabellen icke är någon slump. I 5:e minuten får Stjärnan en hörna och vi lyckas inte röja undan bollen och 0-1 åker upp på resultattavlan - lite onödigt. Vi viker inte ned oss utan allteftersom arbetar vi oss in i matchen och kommer i lite småstötar framåt. Exempelvis bryter Danilo Ottosson högt upp i banan och kommer till ett bra skott som går tätt utanför. I 15:e minuten kvitterar vi genom Bobby Nelson när Bobby i rejäl närkamp med gästernas målvakt når högst på en studsande boll. Resterande del av första halvlek blir i mycket ett ställningskrig och tämligen få skarpa målchanser skapas. Dock får vi slita och springa mer än Stjärnan som tack vare ett mer organiserat spel ligger bättre i sina positioner. I 30:e minuten exekverar vi ett riktigt vackert anfall när Bobby spelar fram Oliver Andersson som är snubblande nära att komma i ett friläge men i stället kan spela tillbaka till Bobby men tyvärr går skottet utanför målramen. I 40:e minuten kommer en Stjärnan-anfallare helt ren med vår Christoffer Hearn, som kommer ut riktigt bra och kan avvärja.

Andra halvlek hinner bli 12 minuter gammal innan anteckningsblocket åker upp. Stjärnan kommer fram i mitten och kan sätta 1-2 bakom en chanslös Christoffer. Tyvärr dröjer det inte länge innan det är dags igen - denna gång via ett inlägg från högerkanten som följs upp av en nick från nära håll och underläget med 1-3 känns väldigt tungt. Nåja, vi har lite svårt att etablera spel högt upp i banan men i 67:e minuten kommer Robin Hedström in i Stjärnans straffområde och blir fälld. Domaren är alert och blåser för straff. Danilo stegar fram och kan behärskat slå in 2-3. Hoppet tänds igen och vi piggnar till litegrand. Med tio minuter kvar att spela kommer Stjärnan fram och efter lite oreda kommer en nick som tar i överkant på ribban. Direkt därefter sticker vi upp och efter en frispark blir det lite rörigt i Stjärnans straffområde och vår Andreas Bjerendahl kan så när få bollen på i mål. De sista minuterna försöker vi att flytta fram våra trupper men såväl ork som omdöme brister lite och Stjärnan kan enkelt göra två mål i slutminuterna.

Summering: Stjärnan var det bättre laget under stora delar av matchen och vinner välförtjänt även om det blev något mål för mycket. Vi gör i stora stycken en tämligen hygglig insats men räcker inte riktigt till. En extra eloge till Oskar Grahn som slet rejält på mittfältet.

0-1 5 min Emil Ulmborg
1-1 15 min Bobby Nelson