A-laget: Hemmamatch igen.
2016-07-01

Vi får se en händelsefattig inledning av matchen, båda lagen huserar på mittplan. Efter 10 minuter kommer Mönsterås fram och tilltvingar sig en hörna. Hörnan blir farlig…..tack vare att vi får ett utsökt kontringsläge genom Oliver Andersson som via en långrusch springer sig fri och ensam med målvakten kan rulla in bollen till 1-0. En riktig smakstart. Nu börjar vi att spela riktigt bra fotboll och låter bollen rulla. Till skillnad från matchen i tisdags lyckas vi med vårt passningsspel och kan hålla bollen inom laget långa stunder. I 18:e minuten kommer Erik Källqvist snett till höger och från 31 meter får han i väg ett kanonskott som tar klockrent i ribban. Några minuter senare är Oliver framme men målvakten kan rädda till hörna. Vi fortsätter att spela bra och i 27 minuten får vi utdelning när Danilo Ottosson slår en frispark som Andreas Bjerendahl kan knoppa in till 2-0. Men säg den lycka som varar för evigt - bara någon minut senare kan Mönsterås bryta igenom i mitten och ensam mot vår målman Robin Hillström kan bortalagets Alfred Ekwall reducera till 2-1. Direkt efter detta mål piggnar Mönsterås till rejält men återigen får vi en hörna emot oss och även denna gång blir den farlig när historien upprepar sig: Oliver kontrar långt ut på högerkanten och med ett utsökt inlägg hittar han Bobby Nelson som elegant förpassar bollen i nät. Mycket vacker och effektiv kontring. 3-1 och Bobbys elfte mål för säsongen.
I upptakten av andra halvlek fortsätter vi med vårt pigga spel. Viktor Lindgren lyfter en boll fram till Erik vars skott räddas till hörna som blir till ytterligare en hörna. Denna andra hörna nickas bort av försvaret men vi fångar upp andrabollen och på det följande inlägget kan vår mittback Eliot Prvulovic använda pannbenet och 4-1 åker upp på resultattavlan. Här efter blir det inga fler mål denna afton. Hände det alltså inget mer? Jo, mängder av hel- och halvchanser skapas av båda lagen och det kan närmast liknas vid et t under att bollen inte hamnar i nät. Vårt utmärkta försvarsspel blir lite okoncentrerat och Mönsterås skapar 3-4 solklara frilägen men antingen avvärjer Robin eller så tar bollen i ribban eller så smiter bollen utanför. Även vi skapar många bra lägen. Det allra bästa är efter inlägg från Bobby på vänsterkanten men Oliver lyckas få bollen över ribban från ca 1 meter.
Nåja, trots alla chanser skrivs slutresultatet till 4-1.

Summering: vi vinner hur rättvist som helst och även om vi släpper till en hel del chanser i andra halvlek har vi full koll i 90 minuter. En eloge till Mönsterås, som trots underläge, aldrig viker ned sig utan försöker under ända fram till slutsignal. Efter tisdagens vinstmatch mot Djursdala fanns en del frågetecken kring vårt spel men denna kväll visar vi att vi kan spela en fin och vägvinnande fotboll. En stor eloge till hela laget är verkligen på sin plats.

1-0 10 min Oliver Andersson
2-0 27 min Andreas Bjerendahl