A-laget: Seriens sista hemmamatch.
2016-09-24

Måstematchen mot B.O.IF är igång och vi visar direkt att vi vill vara med. Innan matchuret visar 4 min har vi haft två hyggliga lägen: Jasmin Huskanovic med ett skott tätt utanför och Bobby Nelson med ett skott som tvingar målvakten till en fin parad. Nämnde Bobby trippar så där elegant som bara han kan när formen är god och i 12:e minuten kommer han på högerkanten och ser att målvakten har tagit ett steg ut - elegant sitter bollen högt i bortre gaveln, somliga, lite mer oinsatta i fotbollens ädla konst, hävdar att det hela handlade om ett misslyckat inlägg. Må vara hur det vill med det, 1-0 sitter perfekt som en sportkeps. B.O.IF låter sig dock icke nedslås utan kommer mer och mer in i spelet och skapar ett par riktigt bra lägen men effektiviteten lyser med sin frånvaro. I 32:a minuten kommer Viktor Lindgren fint på högerkanten och inlägget är ypperligt - Bobby möter med pannbenet och bollen tar i insidan av stolpen och Bobby kan enkelt stöta in stolpreturen till 2-0. Snyggt och elegant. Det äkta hat tricket fullbordas i matchens 40:e min: Fredrik Löfgren slår en frispark från egen planhalva mot mål och B.O.IF:s målvakt fumlar lite och Bobby kan enkelt förpassa in lädret i nät. Halvtidsresultatet skrivs till 3-0.

I upptakten av andra halvlek kommer en reducering via ett långskott - skall vi börja darra? Nej, bara två minuter senare återställer vi ordningen när Erik Källqvist slår en välavvägd frispark som Danilo Ottosson snyggt kan nicka in till 4-1. Matchintensiteten går ned lite men chanser skapas med jämna mellanrum - de allra flesta av oss. Skott över ett tillspillogivet mål, ribbträff och lite andra situationer hinner uppstå innan eftermiddagens sista mål noteras. Återigen är det Bobby som håller sig framme och denna gång på en målvaktsretur efter att Viktor Lindström avlossat ett bra skott.

Segersiffrorna skrivs sålunda till 5-1 och speglar i stort hur matchen utvecklades. Förvisso vek aldrig B.O.IF ned sig och med lite större effektivitet från deras sida vet man icke hur det kunde ha slutat - skillnaden en sådan här eftermiddag kan noteras med fem bokstäver: Bobby. Med dagens fyra mål har Bobby denna säsong kommit upp i hela 21 full fullträffar.

1-0 11 min Bobby Nelson
2-0 32 min Bobby Nelson