A-laget: Seriepremiär i Målilla
2017-04-18

Matchen är i gång - de första minuterna är ganska händelsefattiga. Målillas gameplan står tidigt klar: långa bollar fram mot högt liggande forwards. Vi försöker, å andra sidan, att ta oss fram genom ett mer genomarbetat passningsspel. I den 12:e minuten kommer vi upp bra i banan och återbördade Edwin Nelson klämmer till från 25 meter och bollen borrar sig in i målvaktens högra kryss - riktigt vackert. Nåja, säg den lycka som varar för evigt. Bara minuten senare kommer Målilla in i vårt straffområde och vår Oskar Grahn bryter perfekt, tycker i alla fall de allra flesta inkluderande en del målillaanhängare, men domaren är obeveklig och pekar på straffpunkten. Filip Sjöberg gör sig redo i målet men kan aldrig ingripa - bollen snuddar hans vänstra stolpe……på utsidan och 0-1 står sig. Målilla får lite bättre precision i sina långa bollar och vid några tillfällen är man nära men vår backlinje kan hålla rent. Efter 45 minuters spel är det gott att lägga blåfrusna fingrar på en het kopp kaffe.

I andra halvlek förändras matchbilden. Vi faller ned i planen och har svårt att få till något eget spel. Målilla kommer allt oftare och allt närmare vårt mål dock utan att skapa riktigt heta chanser men i 75:e minuten är det klippt. 1-1 noteras efter att Andreas Lövgren dunkat in bollen otagbart i Filips vänstra burgavel. Målilla fortsätter att ligga på men i sin iver att attackera springer man offside slående många gånger.
Tankarna går osökt till förra årets bortamatch mot Målilla, likheterna så här långt är slående. Vi gör en bra första halvlek och tappar i andra. Förra året avgjorde Målilla med i princip matchens sista spark - skall detta också upprepas? Ja, upprepningen är i det närmaste exakt med en synnerligen stor skillnad, det är vi som avgör i matchens absoluta slut. Nicklas Davidsson får bra träff från straffområdeslinjen och ställer målvakten. Stort jubel bland de fem tillresta supportrarna.

Premiären avklarad och med tre nedpackade i trunken hem mot Näshult kunde denna kylslagna afton icke ha blivit bättre. Spelarkritik? Enkelt, ett stort plus till hela laget för en fin insats där varje man bidrog på ett förtjänstfullt sätt.
Ytterligare en fingervisning var vi står, får vi redan på fredag när vi har hemmapremiär mot IFK Österbymo. Observera att starttiden är ändrad till 18.30. Väl mött på Näshults IP.

0-1 12 min Edwin Nelson
1-1 75 min Andreas Lövgren