A-laget: Tjust IF FF på besök i Näshult.
2017-05-19

Två lag i stort behov av poäng och det börjar lite nervöst och oorganiserat från båda håll. I matchens 11:e minut kommer vi fram i vårt första rejäla anfall när Edwin Colliander-Nelson och Viktor Lindgren samarbetar men anfallet rinner ut i sanden. Knappt halvvägs in i halvleken är de båda i gång igen och efter inlägg från Edwin kan Viktor göra 1-0. Bara några minuter senare kan vår Eliot Prvulovic slå en 40-meterspassning perfekt till pigge Oliver Andersson som springer ifrån sin uppvaktning och rullar in bollen till 2-0. Nu har vi kopplat ett rejält grepp om händelserna som, och det kan vi redan nu avslöja, vi aldrig släpper under resterande del av matchen. Vi hinner med två baljor till innan pausvilan: Edwin och Robin Hedström står för förarbetet när Viktor enkelt kan rulla in bollen vid bortre stolpen och Edwin kan i 40:e minuten kruta in 4-0 från 40 meter (möjligen skedde detta i 39:e minuten men visst ser det bättre ut med 4-0, 40 meter i 40:e minuten).

Andra halvlek blir fotbollsmässigt av sämre kvalitet - båda lagen slarvar en hel del, framförallt när man närmar sig resp lags straffområde. Mängder av chanser skapas men oftast är det ett ben eller en fot emellan när den sista, avgörande passning slås. Erik Källqvist kan i 55:e minuten öka vår ledning till 5-0. Minuten senare spelar Erik fram Viktor som får göra sitt tredje och NIF:s sjätte för kvällen. Tjust sticker emellan med en vass kontring och reducerar till 6-1. Några minuter senare fortsätter Edwin med sitt precisionsskytte: från 35 meters håll och snett utifrån vänsterkanten lyfter/skjuter han in bollen i målvaktens vänstra burgavel, snyggt, elegant och effektivt. I 73:e minuten får Robin stå omarkerad i höjd med straffpunkten och NIF:s sista mål för kvällen är ett faktum. Att vi slarvar rejält och bjuder Tjust på deras andra mål kan man stå ut med en kväll som denna. Med bara några sekunder kvar av matchen kommer Tjust fram i ett bra läge men vår målvakt, Klas Jonsson, kan förtjänstfullt styra undan bollen. När den alldeles utmärkte domaren, Haki Ramadani från Växjö, blåser för sista gången lyser 8-2 på anslagstavlan och en nöjd publik kan stilla dra sig hemåt i den ljumma försommarkvällen.

Summering: vi vinner fullständigt rättvist en match som kanske inte går till historien som den allra mest välspelade. Vi visar också att vi kan göra mål, vilket varit en bristvara så långt in i säsongen. Hela laget skall ha en eloge med ett litet extra + till Arwid Colliander-Nelson. En eloge också till Tjust IF, som trots att man förlorar för sjätte matchen i följd, fortsätter att kämpa under alla 90 minuter.

1-0 22 min Viktor Lindgren
2-0 25 min Oliver Andersson