A-laget: Horn/Hycklinge IF på besök i Näshult.
2017-06-17

Ofta säger man att starten är viktig, inte minst om man möter ett på pappret starkare motstånd. Med detta i åtanke kan man lugnt säga att upptakten av matchen mot seriefavoriterna Horn/Hycklinge IF hade lite övrigt att önska. 0-1 kommer redan efter 59 sekunder när en H/H-spelare ur synnerligen misstänkt offsideposition kan peta in bollen från nära håll. Nåja, vi låter oss dock icke nedslås utan visar direkt att vi vill vara med och kämpa om poängen. Förvisso vinner vi kampen om mittfältet, bland annat beroende på att H/H konsekvent bara lyfter långa bollar, men vi har svårt att vaska fram riktigt heta målchanser. Edwin Colliander-Nelson har i 25 respektive 30 minuten två bra försök via frisparkar men bollen vill inte in i maskorna. H/H har ett riktigt giftigt anfallspar, förmodligen seriens bästa, i form av Albert Kargbo och Rasmus Stahlin men vår backlinje har bra koll och trots att H/H tar över mer och mer i halvleken och vi släpper till en del halvchanser har också H/H svårt att vaska fram riktigt vassa målchanser. I halvlekens näst sista minut får H/H en frispark snett utanför vårt straffområde och Albert Kargbo lyfter elegant in bollen i bortre burgaveln och ökar H/H:s ledning till 0-2.

Vi startar andra halvlek på ett riktigt bra sätt men redan fem minuter in i halvleken kommer 0-3 via ett kanonskott från 28 meter, förvisso synnerligen vackert. Nu känns det som att uppförsbacken är rejäl men vi flyttar upp lite högre i banan och börjar etablera längre anfall. Utdelningen låter inte vänta på sig - Andreas Bjerendahl kommer in från vänsterkanten och formligen forcerar in bollen i mål. Direkt efter avspark kommer vi i ytterligare ett fint anfall men Viktor Lindgren får inte riktig fart på skottet. Fart på skottet får dock Albert Kargbo några sekunder senare men insidan av stolpen förhindrar ytterligare ett baklängesmål. Vi fortsätter att trycka på framåt. Oliver Andersson får ett kanonläge några meter från mållinjen men bollen går retfullt över ribban. Edwin har också ett par bra lägen från sin vänsterkant. Den välförtjänta reduceringen kommer dock då domaren signalerar för straff efter en kapning innanför straffområdet. Andreas Westrin kan säkert förvalta straffen och vi är riktigt på gång. Några minuter senare kommer vi i ett vackert anfall där bollen så småningom letar sig ut till Edwin på vänsterkanten men tyvärr går skottet tätt utanför. Nåja, dessa första 30 minuter i andra halvlek visar vi att vi kan spela fin fotboll och H/H har under denna del av matchen inte mycket att sätta emot. Men så var det det här med H/H:s anfallsvapen nr 1: Albert Kargbo gör under halvlekens sista 15 minuter fyra mål och därmed vinner H/H matchen med 2-7.

Summering: vi visar ånyo att vi, i varje fall stundtals, kan spela en alldeles utmärkt fotboll. Trots den i siffror stora förlusten är vi inte väldigt längt ifrån att nosa på poäng.

0-1 1 min Rasmus Stahlin
0-2 44 min Albert Kargbo