A-laget: Tisdagskväll i Bäckseda
2017-08-15

Inget av lagen tar kommandot i upptakten utan mycket spel och kamp sker på mittfältet. Förvisso kommer vi fram i några skottlägen men får aldrig tid att både ladda och sikta. Tempot är högt och närkamperna intensiva men några heta målchanser kan icke vaskas fram. Vi är lite vassare, särskilt i första delen av halvleken, men mot halvlekens slut kommer Bäckseda i lite tätare anfallsvågor. Dock kan vi freda oss hyggligt enkelt. I slutminuten får vi en hörna men påföljande nick går över ribban - dock ett hyfsat läge.
Andra halvlek blir till stora delar lik den första. En skillnad kan dock märkas ju längre halvleken går i form av att det uppstår bra lägen för omställningar. Vår Edwin Colliander-Nelson kommer flera gånger fram fint på sin vänsterkant men stundtals går det så fort att vi inte hinner fylla på centralt när inläggen kommer. I mitten av halvleken får vi, med bara några minuters mellanrum, tre frisparkar i bra lägen strax utanför Bäcksedas straffområde men vi lyckas inte förvalta någon. I 70 minuten kommer Bäckseda fram i ett bra anfall men avslutet går strax utanför. Med fem minuter kvar kommer vi fram fint centralt i banan och Oliver Anderssons avslutning tvingar keepern till ett svettigt ingripande - en riktigt bra chans. Innan domarens avslutande signal hinner Bäckseda med en bra chans men bollen går tätt utan Filip Sjöbergs vänstra stolpe. Slutsignalen ljuder och fastställer slutresultatet till 0-0.
Summering: en jämn match som helt rättvist slutar oavgjort. Sett till tempo och intensitet fick vi se en riktigt bra div 5-match. Hela NIF skall ha rejält med beröm för inställning och arbetsvilja. Ett extra plus till vår målvakt, Filip Sjöberg, som flera gånger sattes i svåra situationer men hittade enkla och effektiva lösningar.